söndag 1 april 2012

"Vimba Vimba"

Inget karpfiske i helgen utan istället spenderade jag lördagen med att jaga min första Vimma. Taktiken var klar redan innan, att med tunna tackel helt enkelt nöta ut fisken på ett och samma swim. Något som var lättare sagt än gjort...

Klockan ringde tidigt, och med två timmars sömn var det ytterst nära att jag jag hoppade över dagens fiske. Lyckades tillslut ta mig upp och häva tre koppar kaffe innan jag tryckte gasen i botten mot målet för dagen, Lidan. Förhoppningarna var att lyckas fånga någon Vimma i dess vandring, alternativt någon bonus-sarv.

När jag startade fisket vid 06 blåste det kalla nordliga vindar och tillråga på allt började det plötsligt snöa. Ridå! Med min tunna tackel fullkomligt häver jag upp mindre mört och stäm, något mina händer inte verkade roade över. Det såg inte bra ut med andra ord och hade jag varit närmare Alingsås hade jag garanterat avbrutit fisket.

Framåt förmiddagen börjar så solen sakta spricka igenom molntäcket och värmen ökar successivt.  Jag fortsätter med samma tackel men går allt mer över till räka. Fler fiskar blandar sig i leken, så som Id, Färna och Björkna. Hoppet om att få se en "vimba vimba" ökar allt mer samtidigt som händerna nu nästan är helt tinade. 15:00 kommer så den efterlängtade fisken och vägs till 450gram/36cm. Får fotohjälp utav min "granne" innan fisken får friheten tillbaka. Man kan inte annat än att le i solskenet, inte bara för fångsten i sig. Utan för att jag nöjd kan konstatera att jag ståt ut nio timmar mestadels sittandes i kalla nordliga vindar.

Dags att klippa sig?. Nåväl, kul med årets andra nya art.


Fortsätter ytterligare några timmar och lyckas landa mitt för dagen andra ändamål, Sarv. Ingen jätte, knappt fyra hekto rent guld. Får även en Björkna på 610 gram vilket faktiskt är ännu ett personbästa, höjning med tio gram. Avbryter vid 18 efter tolva (!) timmars fiske. Känner mig rejält nöjd på hemvägen, förutom ovan nämnda fiskar kan jag räkna in tre Björknor att anmäla till IST (Interna Specimen Tävlingen.) samt en tredje Stäm på 130gr.

Arter för dagen blev tillslut: 2*Id, 1*Färna, 1*Vimma, 1*Sarv samt massor med mört, stäm, braxen och björkna.

Lite gott och blandat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar