tisdag 17 april 2012

Genomgång av Året.

Tänkte snabbt gå igenom lite vad som gäller framöver på fiskefronten.

Året hittills får betyget Godkänt. En hel del fisk har det blivit, utan några riktiga toppar. Kan ändå glädjas åt nytt personbästa på Lake, Vimma samt Stäm. Ligger bra till i IST som står för ASFFs Interna Specimen Tävling. Liksom i västsvenskan får man anmäla tre fiskar per art, men poängutdelningen skiljer sig.

För att ta ett enkelt exempel, Vimmans storfiskegräns är 1 kilo. En fisk på 450gram ger då 4.5poäng. Alltså fiskens poäng beror helt på vikten och inte som i VS hur många större exemplar det fångats. Detta gör ju att det är viktigt att anmäla tre fiskar av alla arter men samtidigt är det ju av största betydelse att fånga stora fiskar. Teoretiskt sätt kan ju som exempel en Multe på fem kilo ge hela 20 poäng!. Mitt mål är 200 poäng i år. Något som jag enligt kalkylen just nu ligger i fas med. Men det blir tuffare framöver.

ja vad händer framöver då?. Nu blir det arbete från Onsdag (imorgon) fram till nästa Fredag! Jag har ju en helg i månaden. Fördelen nästa vecka är att arbetstiderna är 7-16 vilket ju gör det möjligt att bränna upp och fiska Färna på kvällarna.

Just Färna är ju mitt stor mål för året. En fisk över 2.5 kilo. En fantastiskt cool fisk. Det gäller ju att passa på, plötsligt kommer deras kondition bli sämre eller regg-vikten höjas. Precis som till exempel Braxen eller Gösen. Så målet på Färna är ruskigt högt, 3 x 2kilos och helst en över 2.5.

Jag tänkte även försöka mig på en luring vad det gäller Braxen. Som vi alla vet är fisket i Mjörn katastrof numera, och att skylla på antalet spötimmar är bullshit. Det är fiskens kondition som är katastrof, ta Daniels fisk i år på 2.9 / 64 cm jämfört med min 2006 på 4.42 / 66cm .

Tänkte istället försöka hinna med att testa en annan större sjö. Blir nog inte många pass men kan jag få någon över tre kilo är jag nöjd. Och detta är ett projekt jag räknar med att fortsätta under ett par år. Dessutom kan man ju köra ett bonusspö deadbait.

Jag räknar med att kunna fokusera på Karp/Sutare/Sarv så fort färnorna lekt. Finns många mål vad det gäller Karpfisket i år, men det kommer vi till nära det börja närma sig. Det som står på prio i maj är Härlanda-fisket. Och då hoppas jag kunna knipa åtminstone en Sutare över tre kilo samt ett par karpar. Har ju även bokat in ett karppass på valborg. Skall göra en dunderförmäskning och fiska en natt i det omöjliga vattnet som jag så gärna vill lyckas i...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar