måndag 17 september 2012

Höstfiske vid Härlanda.

Redan för en månads sedan planerade jag och Benny in en "två-nätters" vid Härlanda Tjärn. Nu fick han tyvärr förhinder men istället blev det ett pass med nuvarande rekordhållare i sjön och tillika klubbkamrat Håkan Olsèn, samt hans hund Gismo.

Förväntningarna var ganska stora, förmäskat hade vi gjort ordentligt och vädret kändes helt rätt. Med tanke på att detta med största sannolikhet var årets sista riktiga satsning så vreds nog hoppet efter en riktigt stor fisk upp lite väl mycket. Helgerna framöver vankas det arbete, flytt samt en utlandsresa.

 Så till fisket, och för att göra en lång historia kort. Ingenting för undertecknad på de 48 timmar som fiskades. Kanske var det inte rätt förhållanden trots allt?. Kanske gjorde man något annat fel?. Det går att diskuteras. Personligen har jag ytterst liten erfarenhet av fiske på hösten, något som bör skilja sig ganska ordentligt från vår och sommarfiske.

Ändå ett trevligt pass med en "go-gubbe" och en mycket trevlig hund. Nästa gång gör man annorlunda och förhoppningsvis fångar man i framtiden en stor höstfisk! Så som sagt, riktigt trevligt att slippa fiska själv. Något man gör alldeles för mycket..

Höstfiske vid Härlanda Tjärn.
Noterbara saker under passet var annars att under lördag kvällen hittades den försvunna trebarnsmamman Angelica som det stått så mycket om i tidningarna. Antagligen har hon varit kidnappad. Vi satt och diskuterade varför denna uppståndelsen på parkeringen såpass sent, och vi noterade också ambulansen. Idag fick vi svaret i tidningen.

En annan händelse som jag sent glömmer är den förbannade råttan som tog sig in i mitt tält under natten. Försökte att få ut den i mörkret men det var lönlöst. I sex timmar låg jag utan att kunna sova med demonen springandes under sängen.. Två hål hade han gnagt i mitt nya bivvy för en sådär 4500kr dessutom.. Låt oss säga att jag inte skonade hans liv när jag tillslut fick tag i monstret. Och det var ingen råtta, utan snarare en liten skogsmus, men det var nog så äckligt när han dök upp på kudden!..

2 kommentarer:

  1. typiskt härlanda! sist jag var där kom poliser och frågade oss om en självmordsbenägen 14-årig flicka och börja sedan dragga efter lik utanför vårt swimm, då packade vi ihop...

    SvaraRadera
  2. Lagom sent svar :) Men i mitt tycke är Härlanda trots sina nackdelar (parkeringen främst) vårt roligaste karpvatten. Vackra fiskar, stora fiskar, svåra fiskar samt relativt starka. Det är det jag begär :)

    SvaraRadera